Het Centrum voor Politiestudies organiseerde in 2000 een studiecyclus over “De vorming van de politie in het kader van de nieuwe politieorganisatie”. Uit het verslagboek bleek toen dat de opleiding van het personeel van de geïntegreerde politie een belangrijke hefboom is voor het verbeteren van de werking van de politiediensten.
Deze studiedag vertrekt daar waar vorige werd beëindigd en zoomt in op een basispijler van de politieopleiding, nl. “de externe inbreng”. De studiedag is gericht aan al wie begaan is met politieopleiding en er mee te maken heeft: politiemensen in opleiding, mensen die werken in politieopleiding, politiescholen, beleidsverantwoordelijken, onderzoekers, hogescholen en universiteiten, …
Politiemensen bewegen zich in een complexe maatschappij die sterk onderhevig is aan verandering. Volgens de filosofie van de community oriented policing is de politiemens niet langer een jukebox meer waar je een muntje in stopt, en die vervolgens de gewenste interventieplaat draait. De politiemens van de 21ste eeuw is een ‘Jack of all trades’ die flexibel kan inspelen op de diverse maatschappelijke problemen. In eerste instantie rijst hierbij de vraag welke maatschappelijke veranderingen er zich voordoen waarin het politie-instituut zich moet weten in te passen? Hoe kunnen we de politiemensen van morgen klaarstomen opdat ze met de hedendaagse maatschappelijke problemen zouden kunnen omgaan? Welk soort opleiding vraagt dit? Hoe moeten we dergelijke opleidingen pedagogisch invullen? Bovendien wordt de externe oriëntering één van de belangrijkste pijlers van de hervormde, gemeenschapsgerichte politie beschouwd. Dit doet vermoeden dat een externe inbreng in het vernieuwde politieonderwijs een basisvereiste is voor een community oriented politieopleiding. Wat betekent dat in een community oriented opleiding? Hoe vult men dit in de Nederlandse politieopleiding? We zoeken naar antwoorden op deze studiedag.
Velen beschouwen de politieopleiding als een beroepsopleiding, een aanvulling op de algemene schoolse opleidingen die een geheel van specifieke aspecten verbonden aan het politieberoep behandelt. Vraag rijst of iemand met dergelijke beroepsopleiding niet in staat kan zijn ook elders zijn beroepservaring te benuttigen? Of is het kiezen voor een politieberoep een dead-end street? Willen we niet in de doodlopende straat terecht komen, welke wegen kunnen we dan nemen naar andere opleidingen? Met andere woorden, hoe kan een modularisering van het politieonderwijs ontwikkeld worden door samenwerking en opentrekking naar het veiligheidsonderwijs?
En dan nog dit… Toeval of niet maar net als de politie is ook het hoger onderwijs onderhevig aan hervormingen. In de toekomst zal men niet langer spreken van een licentiaat criminologie of een graduaat scheikunde. In de toekomst spreken we van master in criminology en bachelor in chemistry. En wat moet dit nu allemaal betekenen voor de politieopleiding? Moet een kandidaat politieofficier over een Master dan wel een Bachelor diploma beschikken? Hoe kan je instromen met een bachelor diploma? Tijd dus om de violen op elkaar af te stemmen. Ook hierin zit stof tot discussie voor een boeiende studiedag.
Deze studiedag beoogt niet de huidige stand van zaken weer te geven van de hervorming van de politieopleiding, maar strekt tot doel een aantal visies en principes naar voor te schuiven en ter discussie te stellen die deze hervorming kunnen sturen en ondersteunen.
De vermaatschappelijking van de politie: structurele en culturele voorwaarden
Prof. Dr. Marleen Easton
Meer blauw in de klas – modularisering van het beroepsonderwijs
Dhr. Karel De Groote
De externe inbreng in het politieonderwijs: politielessen uit Nederland
Dhr. Peter Ijzerman, LSOP
Discussietekst: De externe inbreng in het politieonderwijs
Prof. Dr. Christian Eliaerts
Reactie van Dhr. Valère Konings (VDAB Hasselt)
Reactie van Dhr. Paul Breyne (Gouverneur provincie West-Vlaanderen)
Reactie van Dhr. Pasmans (VSOP)
Reactie van Dhr. Paul Spaens (Vast lid van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie)
Reactie van Dhr. Georges Duhaut (Algemene Directie Personeel, Directie van de Opleiding)
Herpositionering
Dhr. Marc Bloeyaert (West-Vlaamse Politieschool)
Aansluiting van het politieonderwijs bij beroepsonderwijs: een haalbare kaart voor departement onderwijs?
Dhr. Tony Keuleers
+32 (0)476 20 29 40
Driekoningenplein 20
B-9820 Merelbeke
Meer dan 35 jaar samenwerking tussen academische wereld en veiligheidspraktijk!
©2015 - 2020 Centre for Policing and Security. Alle rechten voorbehouden.