15 februari 2012, De Factorij, Schaarbeek
Piloot: Sofie De Kimpe
Op 5 december 2011 stelden de vier voorzitters van de visitatiecommissies van de politieopleiding hun rapport over de kwaliteit van de politieopleiding in België voor aan het brede publiek. In navolging daarvan zal wellicht een debat ontstaan over de toekomst van de politieopleiding (werking en structuur).Het Centrum voor Politiestudies heeft destijds in een studiedag ‘Politieopleiding: op weg naar Bologna’ het thema ‘politieonderwijs’ op de kaart gezet. Dit gaf aanleiding tot het opstarten van het project ‘Politie, een lerende organisatie’ dat een vernieuwing en verbetering van de kwaliteit van het politieonderwijs beoogt. Het Centrum wil daarom naar aanleiding van de resultaten van de visitatiecommissies het thema opnieuw aan de orde stellen door zich de vraag te stellen: hoe is het ondertussen met het politieonderwijs gesteld en waar zijn we op onze weg naar Bologna gestrand? Tijdens deze studiedag schenken we bijzondere aandacht aan de toekomst. We staan vooral stil bij de toekomst van het politieonderwijs. We buigen ons over de vragen: Hoe zal het politieonderwijs er morgen uitzien? Hoe kunnen we de Ba-Ma-structuur invoeren en hoe zal zo een opleiding er dan uitzien? Hoe zal het politieonderwijs-landschap er in de toekomst uitzien? Wat is de rol van de politiescholen in dit politieonderwijslandschap? Aan welke kwaliteitsvoorwaarden – die gelden voor een onderwijsaccreditatie – zal het politieonderwijs moeten sleutelen indien ze zich wil inschakelen in het Europese hogeronderwijssysteem zoals vastgelegd in de akkoorden van Bologna en nadien ook Kopenhagen (Bachelor en Master)? Bijzondere aandacht wordt besteed aan de kwaliteitseisen van het onderwijzend en ondersteunend personeel. Hoe moet de politieopleiding in de toekomst gefinancierd worden?
Dagvoorzitter: prof. dr. Miet Vanderhallen, Universiteit Maastricht – Universiteit Antwerpen
De beschikbare presentaties van de sprekers kunt u hieronder in het programma downloaden.
9u00: Onthaal9u30: Inleiding door dagvoorzitter prof. dr. Miet Vanderhallen
9u45: Onderweg naar Bologna: welke mijlpaal hebben we bereikt?
Prof. dr. Sofie De Kimpe, Vrije Universiteit Brussel – Projectmanager ‘Politie, een lerende organisatie’
10u15: Het Vlaams structuurdecreet en het politieonderwijs – communicerende vaten?
Raf Devos, adjunct-kabinetchef hoger onderwijs van Minister van Jeugd, Onderwijs, Gelijke Kansen en Brussel, Pascal Smet
10u45: KOFFIEPAUZE
11u15: Hoe kunnen we kwaliteit meten in het politieonderwijs?– Toets van het politieonderwijs aan de kwaliteitseisen van het hoger onderwijs
Steven Van Luchene – VLIR
11u45: Op zoek naar financiering? – Het Vlaams Financieringsdecreet toegepast op het politieonderwijs
Peter Parmentier – Vlaams Ministerie van Onderwijs
12u15: BROODJESLUNCH
Namiddag – De stakeholders aan het woord!
In de namiddag kunnen de deelnemers kiezen een debat bij te wonen met de stakeholders van het politieonderwijs. Hierbij kan men kiezen voor één van onderstaande workshops waarin telkens een groep stakeholders aan het woord komt. Elke groep zal debatteren over de kwaliteit, de financiering en de toekomst van het politieonderwijs in België. Elke workshop werd samengesteld met een vertegenwoordiging van stakeholders van het politieonderwijs en daarbuiten. Op die manier wensen we ook de ervaring van externe partners mee te nemen in een debat over de toekomst van het politieonderwijs. Hun ervaring kan ons iets leren over de te volgen koers op de weg naar Bologna.
13u15 – 15u15: keuze tussen 5 workshops:
Workshop 1: Hoe zien de vakbonden het politieonderwijs? Verslag van de workshop
De vakbonden zijn belangrijke stakeholders van het politieonderwijs. In deze workshop debatteren we met hen over de oplossingen, problemen en uitdagingen voor het politieonderwijs van morgen, meer specifiek over de kwaliteit, het onderwijsrendement, de financiering, de selectie en het personeelsbeleid. Welk standpunt nemen zij in? Hoe kijken zij naar een mogelijke accreditatie van het politieonderwijs en wat zijn hun verwachtingen en behoeften? We hopen in deze workshop ook een luisterend oor te kunnen leggen bij de onderwijsvakbonden van het publieke onderwijs.
Voorzitters: Alain Duchatelet (vicevoorzitter CPS) en John Van Erck (korpschef politiezone Druivenstreek)
Verslaggever: Paul Spaens (adjunct-secretaris VCLP en dossierbeheerder van de politieopleidingen bij de VCLP)
Panel politiesyndicaten: Eric Picqueur (ACOD), Jan Adam (ACV), Gert Cockx (NSVP), Vincent Houssin (VSOA), Ruddy Callewaert (Sypol)
Workshop 2: Het onderwijzend en pedagogisch personeel: bakermat van de politieschool?
‘De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de lesgevers’. Opleiders, docenten, mentoren, etc. zijn dus actoren die een belangrijke rol spelen in de kwaliteit van het politieonderwijs. In deze workshop wordt gedebatteerd over hun rol. Welke zijn de verwachtingen ten aanzien van het pedagogisch en onderwijzend personeel in de politiescholen en daarbuiten? Welke personeelscategorieën of rollen hebben we nodig in het politieonderwijs van morgen om een kwaliteitsvolle politieopleiding te kunnen aanbieden? Welk HRM-beleid kunnen we ontwikkelen op het niveau van de scholen om de kwaliteit van het personeel te ondersteunen? Hoe kunnen we hierin een door het personeel gedragen overgangsbeleid ontwikkelen? …
Voorzitter: Marc Bloeyaert (directeur WPS)
Verslaggever: Steve Margodt (coördinator voortgezette vormingen WPS)
Panel: Aileen Bogaert (kwaliteitscoördinator federale politie), Luc Demey (departementshoofd Katho/Ipsoc ), Jan Deleu, (algemeen directeur AZGroeninge Kortrijk)
Workshop 3: Het werkveld en de politieopleiding op gespannen voet?
Net als in het publieke onderwijs, zijn de afnemers of het werkveld belangrijke partners in de inhoudelijke invulling van het politieonderwijs. Immers, zij ontvangen de afgestudeerden in hun organisatie. In deze workshop debatteren we over hun verwachtingen en behoeften ten aanzien van het politieonderwijs. Over welke competenties moet een afgestudeerde politieambtenaar beschikken? Bijkomend rijst natuurlijk ook de vraag naar hun verantwoordelijkheid in het mee invullen van de kwaliteit van het onderwijsproces. Welke is de rol van de politiekorpsen in de begeleiding van de studenten tijdens de stage? In welke mate willen politiekorpsen investeren in het politieonderwijs via het aanleveren van praktijkdocenten, etc. ? Ook hier gaan we na hoe dit gebeurt in andere organisaties en wat we daarvan kunnen leren.
Voorzitter: Koen Milis (algemeen directeur Campus Vesta)
Verslaggever: Marc Vander Heyden (politiezone Antwerpen)
Panel: Roger Mol (korpschef politiezone Balen/Dessel/Mol), Johan Berckmans (kabinetschef korpschef Politiezone Brussel-West), Caroline Deruytter (Consultant AHEAd Werving & Selectie), Hans Debruyne (Deloitte) Workshop 4: Hoe waakzaam zijn de overheden over het politieonderwijs?
Naast het werkveld spelen ook de overheden een belangrijke rol in de vormgeving van het politieonderwijs. In deze workshop stellen we hen de vraag hoe zij kijken naar de kwaliteit, de financiering en de structuur van het politieonderwijs van morgen. Wat zijn hun behoeften en verwachtingen?
Voorzitter: Jacky Vastmans (wnd. directeur PLOT)
Verslaggever: Evy Rutten (kwaliteitscoördinator PLOT)
Panel: Lodewijk De Witte (provinciegouverneur Vlaams Brabant) – Gilbert Van Baelen (gedeputeerde provincie Limburg verantwoordelijk voor het PLOT) – Lucien Bollaert (bestuurder NVAO), Noël Vercruysse (Min. van onderwijs)
Stellingen workshop
Workshop 5: politieonderwijs: vriend of vijand?
Indien het politieonderswijs een motor van verandering wil zijn moet het mee evolueren met de maatschappij. Externe ontwikkelingen moeten geïmplementeerd worden in het politieonderwijs, wil de politie een op de maatschappij gerichte organisatie worden. Het aangaan van partnerschappen met externe veiligheidspartners, maar ook met onderwijspartners zijn dus een uitdaging van het politieonderwijs van morgen. In deze workshop vragen we aan deze partners: Hoe staan zij tegenover een samenwerking met het politieonderwijs? Onder welke vorm kunnen ze samenwerken? Samenwerking op vlak van expertise, onderwijs, onderwijsondersteuning, etc. ?
Voorzitter: Patrick Van Parys (directeur OPAC)
Verslaggever: Pascal Van denholen (pedagogisch coördinator OPAC)
Panel: Johan Sabbe (Procureur des Konings te Gent), Marleen Easton (docente Hogeschool Gent), Christiaan Roets (coördinator opleiding brandweer FOD BiZa), Xaveer De Boeck (directeur Koninklijk Lyceum Gent – 7e jaar Integrale Veiligheid), Steven Krockaert (manager Securitas Training)
15u15: KOFFIEPAUZE
15u35: Slotconclusies – samenvatting van de workshops: Prof. dr. Sofie De Kimpe
15u50: Slotwoord door de heer Cédric Visaert de Bocarmé, Kabinetschef Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet
16u10: Afsluiting door de heer Paul Van Thielen, Commissaris-generaal van de Federale Politie (voorzitter van de stuurgroep van het project ‘politie, een lerende organisatie’)
16u30: NETWERKDRINK
Piloot: Prof. dr. Sofie De Kimpe, VUB, projectmanager ‘Politie, een lerende organisatie’
Marc Bloeyaert, directeur West-Vlaamse Politieschool
Alain Duchatelet, vicevoorzitter Centrum voor Politiestudies
Koen Milis, algemeen directeur Campus Vesta
Prof. dr. Paul Ponsaers, Universiteit Gent, voorzitter Centrum voor Politiestudies
Patrick Van Parys, directeur Oost-Vlaamse Politieacademie
Jacky Vastmans, wnd. directeur PLOT
+32 (0)476 20 29 40
Driekoningenplein 20
B-9820 Merelbeke
Meer dan 35 jaar samenwerking tussen academische wereld en veiligheidspraktijk!
©2015 - 2020 Centre for Policing and Security. Alle rechten voorbehouden.