28 februari 2013
Oost-Vlaamse Politieacademie OPAC, Gent
Bij herhaling wordt vandaag de vraag gesteld of België als “klein land” met 195 autonome politiezones wel de uitdagingen aankan die zich in een hedendaagse geglobaliseerde samenleving stellen.
Zijn de huidige zones niet te klein, of minstens een aantal ervan? Vele observatoren verwijzen hierbij naar de evoluties die zich in het buitenland voordoen. Zo wordt gekeken naar Engeland & Wales, waar de reeds forse county-forces worden aangemaand te groeien tot robuuste korpsen van minimaal 4.000 manschappen. Of naar Nederland, waar de overheid heeft beslist de 25 regiokorpsen (die veel groter zijn dan de zonale korpsen in ons land) om te vormen tot één nationale politie. Korpsen moeten voldoende solied zijn om op te kunnen tegen de uitdagingen die zich vandaag stellen, zo houden voorstanders voor. Is dat zo, of wordt het gevaar van bureaucratisering hiermee groter, en wordt politie hierdoor een log apparaat? Of is het een opportuniteit om deze grotere zones beter af te stemmen op de te herschikken gerechtelijke territoria? Of is het voor de hand liggend afstemming te zoeken met de provinciale schaal? Hoever staat het daar overigens mee, met die gerechtelijke en bestuurlijke hervorming?
Andere observatoren beklemtonen echter het belang van de lokale verbondenheid. Ook waarschuwen zij voor een te grote afstand tussen het lokaal bestuur en grotere politiezones. België is een land waar de gemeentelijke autonomie een belangrijke realiteit is, die niet zomaar kan weggedrukt worden vanuit rationaliseringsperspectief, zo wordt dan voorgehouden. Overigens is een gemeenschapsgerichte politie een politie die noodzakelijkerwijs dicht moet staan bij de lokale bevolking, vinden deze voorstanders. Is dat zo? Staan grotere zones dit echt in de weg, zo vragen wij ons af? Is fusering van zones echt nodig, of kan er veel gedaan worden op het vlak van interzonale samenwerking of inrichting van ruimere politiezorgregio’s, zonder daarom de bestaande zones te moeten herschikken? Moeten we dat doen op basis van vrijwilligheid, of moet de federale overheid daar dwingender in tussenkomen?
Overigens vragen we ons ook af in welke mate de federale component van de geintegreerde politie beter afstemming kan zoeken met de veranderende realiteit? Hoe moet dat gaan in de toekomst, met een hervormde gerechtelijke en provinciale realiteit? Hoe sluiten daar dan de FGP’s best op aan en hoe kunnen zij zich hierop voorbereiden? Of moeten de dirco’s aansluiting zoeken op provinciaal niveau, en welke manier moet dat dan? Daarenboven dringen zich een reeks van vragen op over afstemming met andere operationele schalen van hulpdiensten, zoals deze van de brandweer en de medische diensten.
Tal van vragen dringen zich op. Het CPS wenst dit debat op het publieke forum te brengen en wijdt er dan ook een studiedag aan.
PILOOT: PAUL PONSAERS
Dagvoorzitter: Kelly Verbist, Adviseur Politiezone Halle
9u00: Ontvangst van de deelnemers – koffie
9u30: Inleiding door de dagvoorzitter
Kelly Verbist, adviseur, Politiezone Halle
9u40: Oriëntatie: “Economics of Policing”
Prof. dr. W. Bruggeman, BeNeLux Universittair Centrum
10u05: “Het historisch dunne vernis van de Gemeentelijke Autonomie”
Prof. dr. E. Devroe, Universiteit Leiden
10u25: “De Hervorming in Nederland”
Prof. dr. C. Fijnaut, Universiteit Tilburg
10u50: Koffiepauze
11u15: “Vrijwillige fusies van zones in de praktijk”
M. Crispel, korpschef Politiezone Sint-Pieters-Leeuw
11u35: “COP op de werkvloer in het licht van schaalgrootte”
K. Tirez, korpschef Politiezone AMOW
12u00: Broodjeslunch
13u00-15u00: Workshops
Elke deelnemer kiest 2 workshops. De workshops verlopen in twee opeenvolgende sessies, behalve workshop 1 die doorloopt over de twee uren:
13u00: 1ste sessie workshops
14u00: 2de sessie workshops
Workshop 1: De keuze voor een nieuw bestel in Nederland
Voorzitter : Lodewijk Gunther Moor, Stichting Maatschappij en Veiligheid
Inleider1 : Prof. dr. Lex Cachet, Erasmus Universiteit Rotterdam : tekst “Nederland – België? Over nationale politie en andere bestelveranderingen“
Inleider 2: Ruben Spelier, Politieacademie Nederland: presentatie – link naar de publicatie van hetscriptie-onderzoek uit 2011. Dit is de formele link van de UU, met daarbij ook een rechtstreekse hyperlink: http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2011-1111-200819/UUindex.html
Inleider 3: Eddy Lassche, commissaris,“Programmamanager Realisatie Politie”, Politie Nederland : Presentatie
Workshop 2: Vrijwillige of gedwongen fusies van zones?
Voorzitter : Liesbeth Van Isterbeeck, beleidsmedewerker PZ Halle
Inleider1 : Jos Schepers, korpschef PZ LAMA: presentatie
Inleider2 : Luk Baetens, arrondissementscommissaris Antwerpen: presentatie
Workshop 3: Nood aan afstemming op gerechtelijke schalen?
Voorzitter : Diane Reynders, raadslid Comité P
Inleider1 : Philip Gijsbergs, adviseur Minister van Justitie, advocaat-generaal te Gent
Inleider2 : Marco Van Laere, Fed. Politie, Directeur DJO
Workshop 4: Nood aan afstemming op bestuurlijke (provinciale) schalen?
Voorzitter : Walter Dejaegher, arrondissementscommissaris Oost-Vlaanderen
Inleider1 : Lt Kol Christian Van De Voorde, Brandweer Gent
Inleider2 : André Desenfants, Directeur-coördinator Eupen
15u00: Koffiepauze
15u30: Debat:
Moderator: Lars Bové, Journalist De Tijd
Luc Dehaene, Burgemeester Ieper
Patrick De Bruyn, korpschef Politiezone Dilbeek
Lodewijk De Witte, Provinciegouverneur Vlaams-Brabant
Huub Broers, Burgemeester Voeren
Annemie Gepts, Procureur des Konings Mechelen
16u20: Slotconclusies
Prof. dr. Em. Paul Ponsaers, voorzitter CPS
16u35: Netwerkdrink
Piloot: P. Ponsaers
Leden: E. Devroe, A. Duchatelet, M. Crispel, P. Van Parys, T. Broekaert, K. Tirez en A. Dormaels
+32 (0)476 20 29 40
Driekoningenplein 20
B-9820 Merelbeke
Meer dan 35 jaar samenwerking tussen academische wereld en veiligheidspraktijk!
©2015 - 2020 Centre for Policing and Security. Alle rechten voorbehouden.