Partners in de organisatie: Onderzoeksgroep GaPS-UGent, Vives Hogeschool en Uitgeverij Vanden Broele
Live webinar op 10/02/2021 van 14u tot 16u en webinar on demand vanaf 08/02/2021
De aandacht voor de totstandkoming van veiligheid op sportevenementen is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Nieuwe risico’s en recente eisen van de sportbonden, brengen met zich mee dat er in de praktijk nood is aan good practices en uitwisseling van ideeën met betrekking tot coördinatie en risicobeheersing. Deze studiedag speelt hier op in.
De diversiteit aan sportevenementen in ons land is groot. Ze variëren van periodieke evenementen (bv. de Jupiler Pro League) over jaarlijkse terugkerende evenementen (bv. de Lotto Zesdaagse) tot éénmalige evenementen (bv. Le Grand Depart in Brussel in 2019). Evenementen kunnen zich afspelen in een gesloten accommodatie maar kunnen evenzeer plaatvinden op de openbare weg. Tot slot zijn sommige sportwedstrijden op vlak van veiligheid onderworpen aan specifieke regelgeving (voetbalwet, rallywet) en dienen anderen zich net te beroepen op de meer reguliere wetgeving. Net om die reden is elk sportevenement een case op zich en vraagt het om een evenementeigen aanpak. Twee dingen hebben sportevenementen echter wel gemeen: (1) ze brengen vaak heel veel volk op de been en zijn de laatste jaren blootgesteld aan een aantal specifieke risico’s zoals terreur en recent gezondheidsrisico’s door COVID19 en (2) er worden vaak intergouvernementele en multisectoriële samenwerkingsverbanden opgezet om informatie uit te wisselen en de coördinatie over verschillende taken mogelijk te maken.
Dit webinar zoomt in op de organisatie en coördinatie van sportevenementen en wenst een antwoord te formuleren op volgende vragen: Hoe worden sportevenementen voorbereid? Welke partijen zijn hierbij betrokken? Wie neemt hierbij het voortouw? Hoe wordt het sportevenement gedurende het evenement zelf opgevolgd en in welke mate is men voorbereid op een crisissituatie? Hoe gaat men om met de recente risico’s of terugkerende risico’s?
Samen met een aantal experten zoomen we in op een aantal nieuwe perspectieven en good practices uit de praktijk. We hebben hierbij zowel aandacht voor sportevenementen op de openbare weg als evenementen op afgesloten locaties.
Dagvoorzitter: Prof. dr. Marleen Easton, UGent, Opleiding Bestuurskunde en Publiek management
Dit webinar on demand bestaat uit verschillende videocapsules, die consulteerbaar zijn vanaf 1 februari 2021 voor de duur van twee maand. Het live webinar met de sprekers vindt plaats op 10/2/2021.
De organisatie van de Champions League, Europa League en Euro 2021 in het Covid-19 tijdperk | Frank Wijnveld, avdiseur, ESI institute en Crowdprofessionals |
Het beheer van het lokale voetbal gekaderd. KRC Genk als case | Yves Bosmans, Hoofdinspecteur, Diensthoofd en dossierbeheerder voetbal, PZ Carma |
Het crisisbeheer tijdens de 10 Miles in Antwerpen | Anke Van Cleemput, Commissaris Openbare Orde, PZ Antwerpen |
De veiligheidsuitdagingen bij de organisatie van de Final Four (Basket) in het Sportpaleis | Thijs Van Best, Safety & Security Coördinator, Sportpaleis Group |
14u00 | Korte inleiding door de dagvoorzitter | Prof. dr. Marleen Easton, UGent, Opleiding Bestuurskunde en Publiek management |
14u10 | Het beheer van veiligheid op wielerwedstrijden, balanceren tussen regels en maatwerk. Een case studie op de Ronde Van Vlaanderen | Evelien De Pauw, onderzoeker UGent, lector Vives Hogeschool Kortrijk |
14u50 | Korte pauze | |
15u00 | Debat met sprekers: “Hoe vul je een sportevenement in? Hoeveel discretionaire ruimte krijgen jullie?” | Moderator: Prof. dr. Marleen Easton |
Volgende topics komen aan bod: | – Opmaken van risico-analyses – Organisatie preventieve CP-Ops – Schakelen naar noodbeheer – Betrokken partners | |
16u00 | Einde |
Aanwezige sprekers:
De aanwezige deelnemers geven hun vragen door via de chatfunctie. De dagvoorzitter geeft de vragen door aan de passende sprekers. Indien niet alle vragen beantwoord kunnen worden, kunnen de antwoorden ook nadien aan de deelnemers via email worden doorgegeven.
Voor de praktische organisatie van het webinar deden wij een beroep op Uitgeverij Vanden Broele.
Voor de ingeschreven deelnemers blijven de videocapsules nog beschikbaar tot en met donderdag 1 april 2021 op het platform Vanden Broele Connect.
Nadien gaan alle capsules offline maar blijven de presentaties wél gewoon permanent consulteerbaar voor de ingeschreven deelnemers.
Ook de integrale opname van het live debat dd. 10/2/2021 werd toegevoegd aan het digitale dossier van de ingeschreven deelnemers op Vanden Broele Connect.
Vragen of meer info? Mail gerust naar opleidingen@vandenbroele.be.
Leden van de geïntegreerde politie, academische wereld en studenten (criminologie, bestuurskunde, sociologie, politieke en sociale wetenschappen, veiligheidswetenschappen,…), lokale besturen, organisatoren van (sport)evenementen, leden van de bijzondere inspectiediensten en toezichthouders, private veiligheidsdiensten, politici, beleidsmedewerkers en -verantwoordelijken,…
Dit webinar is een initiatief van de studielijn ‘Evenementen- en crisisbeheer van het CPS in samenwerking met Onderzoeksgroep GaPS-UGent, Vives Hogeschool en Uitgeverij Vanden Broele
Piloten: Evelien De Pauw en Marleen Easton
+32 (0)476 20 29 40
Driekoningenplein 20
B-9820 Merelbeke
Meer dan 35 jaar samenwerking tussen academische wereld en veiligheidspraktijk!
©2015 - 2020 Centre for Policing and Security. Alle rechten voorbehouden.